1. januar 2015

Lungeorm fundet hos kat

Kattens lungeorm

I et netop afsluttet studie foretaget i samarbejde mellem Universitetshospitalet for Familiedyr og Institut for Veterinær Sygdomsbiologi på Københavns Universitets, er kattens lungeorm blevet påvist i op til 15,6 % af alle danske danske udekatte.

Katte smittet med lungeorm kan udvise mange forskellige symptomer og med en varierende intensitet. Hvor syge de smittede katte bliver, afhænger af hvor mange larver og voksne orm de er smittet med. De typiske kliniske tegn vil være hoste, hvæsende vejrtrækning, nysen og næseflåd.

Mistanke om katten lungeorm kan bekræftes ved at undersøge afføringsprøver ved en såkaldt Baermann-metode.

Læs mere om Kattens lungeorm, hvilke kliniske symptomer og hvordan det kan behandles her fra siden.