1. januar 2001

Forskning i hjerteorm hos rød panda

Hjerteorm hos røde pandaer i Zoologiske haver i Europa

Hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) og lungeorm (Crenosoma vulpis) er ikke kun et problem for hunde. Også røde pandaer i europæiske zoologiske haver kan smittes med denne og andre parasitter i hjerte og lunger. Hospital for Mindre Husdyr har netop deltaget i et stort europæisk studie med det formål at undersøge omfanget af disse parasitter hos røde pandaer i europæiske zoologisk haver. Undersøgelsen viste, at næsten hver tredje panda var smittet med en parasit i hjerte eller luftveje. Videre undersøgelser er nu sat i gang for at undersøge hvordan denne parasit påvirker de smittede dyr samt hvordan den bedst behandles.

Undersøgelsen er foretaget som et samarbejde mellem Københavns Zoologiske have ,Center for Eksperimentel Parasitologi (SUND,KU) samt School of Biological Sciences (University of Bristol).