2. februar 2016

Første interventionelle PDA operation i Danmark

Hunden "Leo" fik lukket sin medfødte hjertefejl (PDA)

Den medfødte hjertefejl PDA (Persisterende ductus arteriosus) medfører uden behandling meget ofte hjertesvigt i en ung alder. På Universitetshospitalet for Familiedyr har vi i mange år med stor succes behandlet disse hunde ved hjælp af kirurgisk lukning af den medfødte hjertedefekt. Kirurgisk lukning er effektiv, men også et større indgreb end ved nyere metoder.

Overvågning af anæstesi under operationen er vigtig. Der måles blandet andet puls, hjerterytme, blodtryk, vejrtrækning og iltmætning undervejs.

Derfor er vi på Universitetshospitalet for Familiedyr glade for nu at kunne tilbyde vores patienter og klienter lukning af PDA ved en minimal-invasiv teknik kaldet ACDO.

Ved denne metode lukkes den medfødte defekt i hjertet via et blodkar i lysken hvorfra en "prop" (ACDO'en) føres til hjertet og sættes fast hvorved hjertedefekten lukkes (se video af operationen på vores facebook). Proceduren betyder et hurtigere operationsforløb men lige så vigtigt også en kortere og mindre smertefuld helingstid efter operationen. Derfor er denne metode at foretrække fremfor den kirurgiske løsning, når det er muligt i forhold til hundens alder, størrelse og sygdommens udvikling.

ACDO indsat i Leo's hjerte efter operationen - dermed er den medfødte hjertefejl lukket.

Med succesfuld lukning af denne medfødte hjertedefekt kan langt de fleste hunde forvente et normalt liv efterfølgende, og i mange tilfælde også uden yderligere behandling. Jo tidligere diagnosen stilles og behandling startes jo bedre. Derfor er det vigtigt at få undersøgt sin hund grundigt, hvis der høres en mislyd på hjertet hos den unge hund, for eksempel i forbindelse med de første sundhedscheck og vaccinationer hos dyrlægen.

Du kan også følge "Leo" på Universitetshospitalets Facebook